H.C. Andersens Hus sett gjennom furutrær

En eventyrskog i byen - bli med inn i H.C. Andersens spennende verden

Oppdatert: 26. mars, 2024
Publisert: 19. mars, 2024

Det var en gang en forfatter, Hans Christian Andersen, som ikke bare ble en av de mest leste eventyrforfatterne i historien, men som også fikk et museum dedikert til seg. Museet ble bygget på hans fødested og ble et arkitektonisk eventyr i seg selv. Inspirert av Andersens eventyr «Fyrtøyet» skapte den japanske stjernearkitekten Kengo Kuma en helt ny verden på 5 600 kvadratmeter der eventyr og virkelighet møtes.

Foto toppbilde: Lærke Beck Johansen

Svingete stier i labyrinthagen fylt med mangfoldige og fargerike planter. Runde former og bølgete bygninger over og under bakken. Naturlige byggematerialer som tre i kombinasjon med glass og slanke aluminiumsprofiler. Et unikt utstillingsdesign med moderne teknologi. Alt dette beskriver det nye «Hans Christian Andersens Hus», som åpnet dørene sine sommeren 2021 i Odense, Danmark.

Besøkende blir stimulert på mange nivåer og med alle sanser: via bilde, lyd og lys. Dermed blir museumsbesøket til en helhetlig opplevelse. To verdener møtes og blir til én: fantasien og virkeligheten.

«Idéen bak den arkitektoniske utformingen ligner Andersens metode, der en liten verden plutselig utvides til et større univers»1, forteller arkitekten Kengo Kuma. To tredjedel av bygningen ligger nemlig skjult under bakken. Som i eventyret «Fyrtøyet», hvor et hult tre avslører en underjordisk verden som åpner seg opp for soldaten, som klatret ned.

 

Lerke inne i H.C. Andersens Hus som går over to etasjer

Foto: Rasmus Hjortshøj

En unik kunstnerisk opplevelse

Bevisst valgte lyskilder forbinder de to nivåene som besøkende kan bevege seg mellom, både inne og ute via ramper. «Rampen er som en metafor på Andersens liv. Når du beveger deg nedover, reiser du gjennom livet hans, og innimellom faller du inn i et rom som er viet et bestemt tema. Og du reiser lenger bort fra din egen verden og inn i en verden av eventyr»2, forklarer Henrik Lübker, kreativ leder i Hans Christian Andersens Hus.

Mens de underjordiske rommene er dedikert til totalt 12 av hans fortellinger, er fokuset over bakken på forfatterens liv og personlighet. Innvendige rom blir til utvendige og overgangen til den omkringliggende hagen er flytende. Med sine svingete stier og buede bygninger er hagen en invitasjon til å gå på oppdagelsesferd. Den minner om en eventyrskog, ikke bare på grunn av plantene, men også på grunn av det bærekraftige designet samt det bevisste valget av tre og mye glass.

 

H.C. Andersens hus med innvendig rampe som binder etasjene sammen

H.C. Andersens Hus med innvendig rampe som binder etasjene sammen. Foto: Rasmus Hjortshøj

En magisk eventyrverden i H.C. Andersen museet
Fordyp deg i Andersens eventyrlige verden! Foto: Rasmus Hjortshøj
En lysende hule i H.C. Andersens Hus

Foto: Rasmus Hjortshøj

Tre, aluminium og store glassflater i H.C. Andersens Hus

Arkitekturen er preget av tre, aluminium og mye glass. Foto: Rasmus Hjortshøj

Barna utforsker alt i H.C. Andersens museet

Foto: Rasmus Hjortshøj

Digital utstilling med ny teknologi i H.C. Andersen musseet

Et unikt utstillingsdesign med moderne teknologi. Foto: Lærke Beck Johansen

H.C. Andersens Hus på kveldstid utenfra
Foto: Rasmus Hjortshøj
Inngangspartiet H.C. Andersens Hus tretrapp
Foto: Lærke Beck Johansen
Oversikt over hele arealet av H.C. Andersen museet
Bak museet svinger eventyrhagen seg over to etasjer. Foto: Redtz Glas & Facade
Kreativverkstedet i H.C. Andersen museet
En del av museet er kreativt verksted. Foto: Rasmus Hjortshøj
Gylden figur av en nattergal
De underjordiske rommene er dedikert til 12 eventyr, bl.a. Nattergalen. Foto: Lærke Beck Johansen

 

Hans Christian Andersen Hus er nominert til EUMies Awards 2024, som deles ut i mai 2024 i Barcelona. Målet med «European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Awards» er å anerkjenne og hylle fremragende europeisk arkitektur.

Museet som en naturlig del av Odenses bybilde

Allerede i 2016 vant Kengo Kuma & Associates og det danske Cornelius Vöge Atelier for Arkitektur prosjektet. Utgangspunktet var huset der forfatteren ble født, et typisk lite bindingsverkshus pluss et tilstøtende grøntområde. Ikke mye plass til et museum som ville leve opp til Andersens verdensomspennende berømmelse og hans liv og verk.

Det enkleste ville kanskje ha vært å bygge en moderne betongblokk som ville ha gitt mer enn nok plass til utstillingen over flere etasjer. Men dette prosjektet handlet om mere: Bygningen skulle ikke bare integreres i Odenses bybilde, som er et idyllisk område bestående av lave fargerike hus og smale brosteinsgater. Målet var også å skape en arkitektur som gjenspeiler temaet «eventyr» og inviterer besøkende inn i denne magiske verden.

 

Inngangspartiet til H.C. Andersens hus

Foto: Rasmus Hjortshøj

«Jeg ble overrasket da jeg besøkte barndomshjemmet hans. Det var ekstremt lite […] Og fra dette lille stedet skapte han en så stor verden.», husker Kengo Kuma. «Vi ønsket å skape dette gapet mellom noe veldig lite og noe veldig stort».3

 

Arkitekten vokste selv opp i en liten trehytte, noe som preget han og hans arkitektur. Karakteristisk for arkitekturen er bruken av naturlige materialer, som tre og levende organismer i form av hekker og planter. 
Utover det er han kjent for å bygge i harmoni med omgivelsene. Hvordan ser omgivelsene ut og hvordan kan det gjenskapes i bygningen?

Spesielt etter koronapandemien ønsket Kengo Kuma å endre arkitekturen slik at den ble enda mer skånsom mot naturen. Han understreker hvor viktig det er å skape uterom der folk kan slappe av og nyte naturen, spesielt i storbyene. For Kengo er dette fokus i hans fremtidige design.

Les også: Arkitektur med fokus på dagslys, luft og innemiljø

 

Uteområdet av H.C. Andersens Huset i Odense

Foto: Björn Koch Klausen (H.C. Andersens Hus)

Etterspurt fasadeløsning for kombinasjon av tre og aluminium: Schüco Add-on Construction (AOC)

Hans Christian Andersens Hus utmerker seg ved en karakteristisk arkitektur, preget av sylindriske limtrekonstruksjoner og glassfasader som smelter sammen med en fantasifull landskapsarkitektur.

I realiseringen av dette prosjektet har Schüco fasadeløsningen AOC (Add-on Construction) spilt en nøkkelrolle: Arkitektens idé om å skape en fasade som minner om de historiske bindingsverkshusene som finnes i bybildet av Odense, ble oppnådd med denne spesielle fasadetypen.

Add-on-fasaden er ideell for de som ønsker å kombinere tre eller stål for å skape en varmere og mer innbydende atmosfære. Fasadeløsningen tar vare på de essensielle bygningsfysiske egenskapene som isolasjon og værtetthet gjennom add-on-profilen, samtidig som lastbærende funksjoner ivaretas av en basisstruktur i tre eller stål. Dette tillater arkitektoniske uttrykk der treverk kan dominere innendørs, mens aluminiumsfasaden sikrer en stabil og værbestandig struktur skjult bak treet på utsiden.

Les også: Glassfasader kombinert med trematerialet

 

Schüco AOC-fasaden kombinerer tre og aluminium

Foto: Lærke Beck Johansen (H.C. Andersens Hus)

Samspillet mellom tre og aluminium er svært trendy og etterspurt i dagens arkitektur, og komplementerer hverandre perfekt i mangfoldige byggeprosjekter. Denne kombinasjonen tilfredsstiller både estetiske krav og krav til lavt karbonavtrykk, høy energieffektivitet og holdbarhet mot vær og vind over tid. Ved valg av denne løsningen bør man passe på tekniske utfordringer, som ikke nødvendigvis må oppstå, men som kan være en risiko i prosjektet. For å unngå dette ta kontakt med oss i en tidlig fase av prosjekteringen.

Avtal et møte med en prosjektrådgiver

 

haakon-eggestad

 

«Med en add-on-konstruksjon på tre, stilles det ekstra strenge krav til prosjekteringen og utførelsen av fasaden. Spesielt i forbindelse med tette isolerte felt innenfor fasaderasteret og også overgangen til omkringliggende konstruksjoner, er det viktig med gjennomtenkte løsninger som sikrer at det ikke kan oppstå kondens og påfølgende fuktskader, sopp og råte i trekonstruksjonene.»

Håkon Eggestad
Teknisk sjef, Schüco Norge

 

Schüco partner tok utfordringen med den buede fasaden

I tillegg til materialkombinasjonen måtte fasaden i museet være buet for å passe til bygningens spesielle utforming.

«Hensikten med sirkulære elementer var å koble de sammen å organisere de som en kjede, slik at besøkende blir med på en slyngende reise som starter over bakken og fører ned til den underjordiske delen av museet»4, forteller Yuki Ikeguchi (Kengo Kuma & Associates), som står bak konseptet.

 

 

Schüco partner Redtz Glas og Facade A/S leverte fasadeløsninger basert på Schüco AOC 50, Schüco AOC 75, Schüco FWS 60 og Schüco døren AD UP 75 som muliggjorde den sømløse integrasjonen av slanke aluminiumsprofiler og store vindusflater med de buede fasadene.

Designet og implementeringen av de buede glassfasadene var en utfordrende oppgave som krevde tett samarbeid mellom byggeledelse, montører og produksjon for å oppnå et naturlig og harmonisk resultat. Til tross for dette, lyktes den danske fasadeentreprenøren å levere et imponerende og estetisk tiltalende prosjekt under høyt tidspress.

 

Buede fasaden i H.C. Andersens Huset

Foto: Rasmus Hjortshøj

Både litteratur og arkitektur må gi mennesker mulighet til å drømme

«Litteratur og arkitektur er veldig likt. Både litteratur og arkitektur må gi mennesker mulighet til å drømme. […] Når du går inn i arkitekturen må du komme inn i en ny verden. […] Jeg vil også skape nye verdener som forfattere gjør. Min arkitektur bør sørge for at du opplever ting utover det normale.»5, forteller Kengo.

Dette har han ikke bare oppnådd med tidligere prosjekter som Olympiastadion i Tokyo og Ibsenbiblioteket i Skien, men også i Danmark. Kengo Kuma har klart å bevege seg bort fra konservativ museumsarkitektur og mot en ny tolkning og en ny forståelse av hva et museum kan være.

Hans Christian Andersens Hus er både utstilling, hage og kreativt verksted. Men først og fremst er det et sted som gir besøkende en trygg følelse og inspirerer til å lese Andersens eventyr. Store og små kan trekke seg tilbake og ta seg tid til å drømme seg bort. Et sted som Andersen selv sikkert hadde likt.

Snipp, snapp, snute, så er artikkelen ute... men Hans Christian Andersens eventyr venter på deg i Odense.

 
 
     
Prosjekt:   Hans Christian Andersens Hus
Hvor:   Odense, Danmark
Schüco Partner:   Redtz Glas & Facade A/S
Arkitekter:   Kengo Kuma & Associates, Cornelius Vöge Atelier for Arkitektur
Byggherre:   Odense kommune
Byggtype:   Museet
Fotografer:   Rasmus Hjortshøj, Redtz Glas & Facade, Lærke Beck Johansen, Björn Koch Klausen (H.C. Andersens Hus)
Ferdigstilt:   2021
Schüco produkter:   AOC 50 TI, AOC 75 TI, FWS 60, AD UP 75

 

Referanser:

1 Visit Denmark - Nytt museum blåser liv i H.C. Andersens eventyr: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17901637/nytt-museum-blaser-liv-i-hc-andersens-eventyr?publisherId=17846792

2, 4 Odense’s magical H.C. Andersen museum: https://www.dw.com/en/odenses-magical-hc-andersen-museum/video-58222168

3, 5 Kengo Kuma Interview: Architecture for Our Time: https://www.youtube.com/watch?v=aLXppWXsR9Y

 

AKTUELT
Stål - et spennende fasademateriale
Jern og stål kan vise til lange tradisjoner som byggemateriale, først som bærende struktur i brukonstruksjoner, etter hvert også i bygninger.
The Bolder - unikt overnattingssted med spektakulær utsikt over Lysefjorden
Høyt over fjorden, omgitt av slående vakker natur, troner de seks designhyttene som inngår i konseptet The Bolder.
Bølgete fasade på Danmarks høyeste bygg - Lighthouse
I Århus’ nye bydel Århus Ø, finner vi Lighthouse – Danmarks høyeste bygg, som har høstet mye ros både nasjonalt og internasjonalt.
Bygninger og bærekraft
Fokus på bærekraft, sirkulær tankegang, rehabilitering og trender. Fornyelse, nytenking og kvalitet i klimamålenes tid.